Sejengkal, Sehasta

Daripada Abu Hurairah r.a. daripada Rasulullah s.a.w.,
sabdanya:

Allah Azza wa jalla berfirman-dalam Hadis Qudsi: “Aku
adalah menurut sangkaan hambaKu dan
Aku akan selalu besertanya selama ia mengingat
padaKu.”

“Demi Allah, nescayalah Allah itu lebih gembira kepada
taubatnya seseorang hambaNya daripada seseorang di
antara kamu semua yang menemukan sesuatu bendanya yang
telah hilang di padang yang luas.”

“Barangsiapa yang mendekat padaKu dalam jarak
sejengkal, maka Aku mendekat padanya dalam jarak
sehasta dan barangsiapa yang mendekat padaKu dalam
jarak sehasta, maka Aku mendekat padanya dalam jarak
sedepa. Jikalau hambaKu itu mendatangi Aku dengan
berjalan, maka Aku mendatanginya dengan
bergegas-gegas. “

, , , ,

  1. Tinggalkan komen

Tinggalkan Jawapan

