Archive for category Tips, Petua, Cara

CUCI MATA

Although we use our eyes everyday, we rarely pay attention to them until there is some serious problem. You can maintain perfect eyesight for most of your life by following some simple remedies.

An Important Aspect of Health
If you were asked, “Do you take care of your eyes once a week or at least once a month?”, the most common reply would probably be in the negative. The eyes are considered to tbe the most important organ in ourt body and yet, people neglect to care for them.

Although we use our eyes everyday, we rarely pay attention until there is some serious problem. Ayurveda advises to take care of health while in a healthy state. You can maintain perfect eyesight for most part of your life by following some simple remedies.

  • Every morning after waking up, fill your mouth with water, close the eyes and sprinkle water on them about 10-15 times. Be sure, as Ayurveda advises, to wake up before sunrise. Do not use hot water to wash the eyes.

  • Do not wash the eyes or face when the body is sweating, especially after hard physical exercise or after being exposed to heat and sun.

  • Do not stare continuously, specially while looking at long distance objects. Blinking or giving rest to the eyes is good. Do not look at the objects in bright sunlight for a long time. Avoid reading, writing or working with eyes in improper light, or when the light is not sufficient. Take a break and give rest to the eyes if you feel heaviness or tiredness in the eyes.

  • Staying up late in the night and sleeping after sunrise is harmful for the eyes. In case of staying up late, drink a cup of water after each hour or half hour.

  • Protect your eyes from dust, smoke, strong sunlight and strong wind. Avoid staying long in such conditions. In case you have to stay, blink often and massage the closed eyes gently with your palms.

  • Try to maintain regular and clean bowel movements. Constipation weakens the eyesight. In addition; too much anxiety, mental stress, grief, anger and worry are harmful for the eyes.

  • Regular eye exercise maintains perfect eyesight. One simple method of exercise is moving the eyeball – right and left; upwards and downwards and rotating it in the clockwise and anti-clockwise directions.

  • Another simple way of protecting of eyes is through ‘palming’. Rub the palms of both hands for about 30 seconds, close the eyes and gently place the warm palms over the eyes.

  • Eating cabbage and carrots is very beneficial for the eyes. These should be eaten raw. It is all right to drink cabbage and carrot juice mixed together or separately.

  • If Triphala (an Ayurvedic preparation) is available, you can wash the eyes with ‘Triphala water’. Put a teaspoonful of Triphala powder in a glass of water, and let it stay overnight. Strain the water and wash the eyes with it.

  • Putting one drop of honey in each eye once a week is also beneficial to the eyes. It causes a bit of irritation, but cleans the eyes.

Try these remedies and keep your eyes healthy and beautiful. These remedies can be used by everyone, including those having weak eyesight. Through these methods, one can even improve one’s weak eyesight and maybe even give up the use of spectacles forever.

 

 

There re many things in ure life which will catch ure eye but only few will catch ure heart pursue those

,

8 Komen

10 Fadhilat Coca Cola

” Fakta seperti yang tersenarai dibawah adalah kajian santifik yang dibuat oleh ahli sains kesihatan/sosial di USA dan Britain serta laporan dari seluruh dunia mengenai minuman ringan Coke : Coca Cola.

Di dalam kebanyakan negeri di US, kereta peronda lebuhraya akan dimuatkan 2 gallon Coke untuk menghilangkan kesan darah di jalanraya apabila berlaku kemalangan. Cam pasukan SMART dan bomba kita tu, Harzadous Team. Cuba tanya Plus Ronda atau Polis Lebuhraya, adakah mereka guna?

Anda di rumah diharap dapat mencuba kajian ini :

1. Masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan hancur atau hilang sama sekali dalam masa 2 hari. Elok untuk yang berniaga sup tulang!

2. Untuk mencuci tandas : Masukkan setin air Coke dalam tandas dan biarkan selama 1 jam dan kemudian ‘flush’. Kesan kotoran/hampas akan hilang dari tindakan ‘citric asid’ yang berada dalam Coke. Satu bahan gantian untuk mencuci kalau sabun dah habis! Rasa-rasa buat sabun badan boleh tak?

3. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta jenis chrome : Lap bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan Coke. Kesannya karat hilang!

4. Untuk menghilangkan kesan ‘corrosion’ atau hakisan pada skru/nat bateri kereta : Tuang saja setin Coke pasti kesan hakisan hilang serta merta.

5. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.

6. Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit dari pakaian : Tambahkan setin Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa. Kesan minyak tu pasti hilang. Kemudian bolehlah minum air basuhan tadi berperisa coke.

7. Cermin kereta anda berdebu/kotor/ melekit ? Celup tuala dengan Coke dan lap.Pasti bersih. Tak payah guna tin sembur cuci cermin cam jual di Yawata tu kerana ianya amat mahal!

8. Bahan aktif Coke adalah phosphoric asid. Ia mempunyai pH 2.8. Ia boleh meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari. Kilang Perwaja/besi mesti suka ni!

Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang dan tulang lain dalam badan yang merupakan punca utama kearah penyakit osteoporosis.

Sila lihat lori yang membawa air sirap Coke dalam lori tangki,[ bukan lori yang bawa Coke siap dalam botol/tin] pasti dilengkapi dengan tanda amaran “Bahan Kimia Bahaya” atau”Bahan Penghakis : bahaya”. Lori tangki itu juga diselaputi bahan penghakis hakisan untuk mengelak lori tu dihakis. . Tolong jangan letak/parking kereta berhampiran lori tangki yang ada tanda amaran tu, silap-silap tengah bawak kereta, putus 2 sebab hakisan/karat.

9. Para pengedar minuman Coke telah menggunakannya untuk mencuci bahagian enjin lori/trak mereka sejak 20 tahun. Wahh…mesti buat overhaul ni!

10. Kandungan gulanya 18 sudu cawan teh satu tin Coke. Cuba try bancuh kopi/teh dengan 18 sudu gula tu kat rumah dan minum mesti termuntah tapi tambahkan citric asid, mesti muka tersenyum. Tambah pula dengan ais!. Wahh! Rasa cam minum Coke berperisa kopi. Asid tersebut akan bertindak terhadap lidah untuk memberi signal kepada otak bahawa air yang diminum tidak berapa manis. Lidah ngan otakpun kena tipu. Semua minuman ringan menggunakan asid yang sama. Tak kiralah Pepsi. 7-up, Drinho, Yeos, Milo , F&N dll. Sama jer! Anak bapak dan Keluarga 69.

Coke membawa maksud dadah Cocaine. Asal minuman Coke adalah dicipta untuk menghilangkan rasa letih dan mengkhayalkan untuk para pekerja buruh. Cam candu masuk China dulu. Antara isi kandungannya adalah ekstrak dari daun coca [cocaine] dan kacang Cola. Tu yang mai perkataan CocaCola tu.

Cuba rendamkan gigi [gigi yang patah ker tapi kalau nak rendam gigi dalam mulut tu pun boleh gak] dalam satu mangkuk Coke, pasti gigi tu hilang/lebur dalamasa 24-49 jam. Yang mana sakit gigi, try cara ni, kot-kot gigi tu bleh hilang!

Kalau anda tak suka minum kopi tapi suka sangat minum Coke, sama jer! Anda minum Caffein, bahan yang sama dalam 2 minuman tersebut.

DiIndia, negeri Andhra Pradesh dan Chattisgarh secara spesifiknya, para peladangnya menggunakan Coke sebagai semburan untuk membunuh serangga perosak dalam ladang kapas dan cili mereka. Jadi racun seranggalah pulak. Saper ada tanam pokok cili kat rumah tu, semburlah Coke untuk bunuh serangga. Cili tu rasa pedas manis berperisa coke kot? Cubalah!

Syarikat Coke dimiliki oleh pelabur berbangsa Yahudi 100%. Kat Mekah ada Mecca Cola. Betul ker? Yang pernah pi Mekah bleh confirm kot?

Jadi, sambil-sambil kita minum Coke tu, bolehlah pada masa yang sama cuci cermin kereta, cuci baju, buka nat skru, cuci tandas , sembur serangga dll. Rupa-rupanya Coke ni boleh dibuat bahan gantian emergency jika bahan cuci/pelincir/ penghakis habis kat rumah. Semua fakta diatas anda boleh cuba sendiri dirumah jika tak percaya. Yang mana tak pass sains khasnya kimia dulu masa sekolah bolehlah buat eksperimen sains kimia ni kat rumah.

Tepuk dahi tanya hati….nak minum ke tak? Saya pun minum sekali sekala! ]Sama-samalah kita bercoke sambil singgah KFC [Syarikat Yahudi gak!!, time raya, time parti, time kenduri, time bola piala dunia dll.

1 Komen

Tips dari PDRM (not a joke)

Tips menghalang kecurian seperti yang diberi oleh Polis DiRaja Malaysia.

1. Jangan biarkan anak-anak tidur di ruang tamu seorang diri (Mereka
mungkin menggunakan anak sebagai tebusan).

2. Kunci atau sorokkan semua pisau-pisau yang terdapat di dapur sebelum
tidur (Kesemua kes kecurian di dapati pisau hilang dan menurut polis
mereka akan mencari pisau dahulu sebelum mencuri bertujuan untuk melindungi
diri mereka).

3. Sekiranya terdengar/terlihat paip air di luar rumah terbuka pada tengah
malam (pukul 12 ke atas), jangan keluar rumah untuk menutup paip tersebut
kerana ini adalah taktik terbaru mereka di mana mereka telah menunggu
diluar pintu rumah untuk masuk (Kes terbaru berlaku di Dungun dan PJ).

4. Beritahu anak-anak sekiranya hendak ke tandas (jika tandas jauh) di
waktu tengah malam, kejutkan ibubapa untuk bersama mereka.

5. Jangan simpan barang-barang kemas di dalam almari baju (Cara lama…).

6. Bawa alarm kereta bersama semasa tidur, in case terjaga tengah malam,
cuba on and offkan balik untuk menakutkan pencuri (Menandakan kita
sentiasa alert).

7. Tekan button merah alarm kereta anda jika anda suspect pencuri sudah
masuk ke dalam rumah.

8. Sekiranya terlihat orang-orang yang agak aneh dan asing di kawasan rumah
anda, sila dapatkan plet no motor/kereta mereka (Selalunya naik
motor dan mereka ni biasanya berdua, setiap kali kita lalu depan mereka,
mereka akan menundukkan kepala).

9. Pesan kepada jiran, sekiranya ada sesiapa yang datang ke rumah kita dan
mengaku saudara kita bertujuan untuk mengambil barang-barang, jangan
benarkan, beri nombor telefor pejabat anda kepada jiran supaya mereka boleh
double check dengan kita.

10. Semasa tidur, pastikan handphone anda berada di sisi atau pastikan juga
Cordless Phone anda berada di sisi anda ataupun sambungkan satu
extension dalam kamar tidur anda. Ini memudahkan anda membuat panggilan
kecemasan sekiranya anda terasa kehadiran pencuri di dalam rumah anda.

11. Adakan senarai nombor telefon kecemasan seperti polis, bomba , 991 atau
sebagainya. Pastikan nombor-nombor ini disimpan dalam handphone anda.

Kalau boleh, hafalkan nombor tersebut. Ini memudahkan anda membuat
panggilan telefon.

12. Kalau berkemampuan, pasangkan alat pengesan kecurian di rumah atau
automatik alarm.

13. Lampu porch & lampu belakang rumah sepatutnya terpasang secara
automatik bila malam, baik semasa kita ada di rumah atau pergi vacation.

14. Kalau cuti lama, pesan jiran kutip surat2 dlm mail box. Mail box yg
penuh membantu pencuri menghidu ketiadaan tuan rumah.

15. Kalau kawasan anda kerap berlaku kecurian, buat permohonan rasmi dari
Balai Polis berdekatan supaya ada anggota polis buat rondaan yang kerap di
kawasan anda.

16. Kereta Proton adalah paling mudah dicuri. Kalau kereta anda brand new,
sekurang-kurangnya anda perlu lock gear & stering sebelum tidur
(Sebenarnya masih boleh dicuri, tetapi akan berjaya melambatkan pencuri).

17. Kalau ada anak-anak perempuan, sebaik-baiknya pintu biliknya dikunci
dari dalam (Sebab ada pencuri yg mengambil kesempatan seksual) dan anda
perlu ada kunci pendua in case berlaku kebakaran.

18. Sekurang-kurangnya simpan kayu hoki atau baseball di bawah katil anda
buat mempertahankan diri dari pencuri yang ganas.

19. Jangan letak kunci bawah pasu bunga/mail box/alang pintu/tepi tingkap
bila keluar (Pencuri dah lama tau taktik ni…). Lebih selamat beri pada
jiran yang kita kenal rapat.

20. Kalau sewa rumah baru pastikan anda tukar padlock baru, mana tau
bekas-bekas penyewa lama simpan kunci pendua.

21. Kurangkan pendedahan dan pergaulan anda dengan pakerja asing

1 Komen

10 Sebab Doa Ditolak

1. Kamu mengenal Allah tapi tidak mentaatiNYA

2. Kamu mengenali Rasulullah tetapi tidak mengikutiNYA

3. Kamu mengetahui Al-Quran tetapi tidak mengamalkannya

4. Kamu memakan kurniaanNYA tetapi tidak pernah mensyukuri

5. Kamu tahu syurga tetapi tidak mencarinya

6. Kamu tahu neraka namun tidak menghindarinya iaitu dengan meninggalkan maksiat dan dosa

7. Kamu mengenali syaitan namun tidak berusaha memeranginya bahkan menyambut ajakannya

8. Kamu tahu kematian namun tidak bersiap menghadapinya

9. Kamu pernah menguburkan mayat namun tidak mahu mengambil pengajaran

10.Kamu bangun tidur lalu suka membetulkan kekurangan dan kesilapan orang lain tetapi tidak pernah membetulkan kesilapan diri sendiri

2 Komen

Selamat Menyambut Bulan Rejab

Wahai Saudara-saudaraku yang budiman, Pada hari Isnin tanggal 16 Julai
2007 kita memasuki bulan Rejab. Bulan Rejab adalah bulan Allah swt. Mari
kita simak ada apa di balik bulan Rejab itu. Diriwayatkan bahwa Rasulullah
saw telah bersabda, “Ketahuilah bahwa bulan Rejab itu adalah bulan ALLAH
swt, maka:

* Barang siapa yang berpuasa satu hari dalam bulan ini dengan ikhlas, maka
pasti ia mendapat keridhaan yang besar dari ALLAH swt

* Dan barang siapa berpuasa pada tanggal 27 Rejab 1428/Isra Mi’raj (Sabtu,
11 Ogos 2007) akan mendapat pahala seperti 5 tahun berpuasa

* Barang siapa yang berpuasa dua hari di bulan Rejab akan mendapat kemuliaan
di sisi ALLAH swt

* Barang siapa yang berpuasa tiga hari yaitu pada tanggal 1, 2, dan 3 Rejab
(16,17,18 Julai 2007) maka ALLAH swt akan memberikan pahala seperti 900
tahun berpuasa dan menyelamatkannya dari bahaya dunia dan siksa akhirat

* Barang siapa berpuasa lima hari dalam bulan ini, insyaallah permintaannya
akan dikabulkan Allah swt

* Barang siapa berpuasa tujuh hari dalam bulan ini, maka ditutupkan tujuh
pintu neraka Jahanam dan barang siapa berpuasa delapan hari maka akan
dibukakan delapan pintu syurga

* Barang siapa berpuasa lima belas hari dalam bulan ini, maka ALLAH swt akan
mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua
kejahatannya dengan kebaikan, dan barang siapa yang menambah (hari-hari
puasa) maka ALLAH swt akan menambahkan pahalanya.”

Sabda Rasulullah saw lagi :”Pada malam Mi’raj, saya melihat sebuah sungai
yang airnya lebih manis dari madu, lebih sejuk dari air batu dan lebih harum
dari minyak wangi, lalu saya bertanya pada Jibril as “Wahai Jibril untuk
siapakah sungai ini?”

Maka berkata Jibril as “Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang
membaca salawat untuk engkau dibulan Rejab ini.”

Dalam sebuah riwayat Tsauban bercerita :”Ketika kami berjalan bersama-sama
Rasulullah saw ke sebuah kubur, lalu Rasulullah saw berhenti dan beliau
menangis dengan amat sedih, kemudian beliau berdoa kepada ALLAH swt.

Lalu saya bertanya kepada beliau “Ya Rasulullah, mengapakah engkau
menangis?”

Lalu beliau bersabda “Wahai Tsauban, mereka itu sedang disiksa dalam
kuburnya dan saya berdoa kepada ALLAH swt, lalu ALLAH swt meringankan atas
mereka.”

Sabda beliau lagi “Wahai Tsauban, kalaulah sekiranya mereka ini mau berpuasa
satu hari dan beribadah satu malam saja di bulan Rejab niscaya mereka tidak
akan disiksa di dalam kubur.”

Tsauban bertanya “Ya Rasulullah, apakah hanya berpuasa satu hari dan
beribadah satu malam dalam bulan Rejab sudah dapat mengelakkan dari siksa
kubur?”

Sabda beliau “Wahai Tsauban, demi ALLAH Zat yang telah mengutus saya sebagai
nabi, tiada seorang muslim lelaki dan perempuan yang berpuasa satu hari dan
mengerjakan sholat malam sekali dalam bulan Rejab dengan niat karena ALLAH
swt, kecuali ALLAH swt mencatatkan baginya seperti berpuasa satu tahun dan
mengerjakan sholat malam satu tahun.”

Sabda beliau lagi “Sesungguhnya Rejab adalah bulan ALLAH, Sya’ban Adalah
bulan aku dan bulan Ramadhan adalah bulan umatku.” “Semua manusia akan
berada dalam keadaan lapar pada hari kiamat, kecuali para nabi, keluarga
nabi dan orang-orang yang berpuasa pada bulan Rejab, Sya’ban dan bulan
Ramadhan. Maka sesungguhnya mereka kenyang, serta tidak akan merasa lapar
dan haus bagi mereka.”

2 Komen

Matematik Ajaib

1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321

1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10= 1111111111

9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888

1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111=123456789 87654321
 

p/s: Kenapa? Tak percaya ke?

1 Komen

Coffee Bean Starbuck Ada Babi

Member aku hantar e-mel ni…..

Tolong sebarkan yang baik.

HALIMAH BINTI HAMZAH PASUKAN PETUGAS PROGRAM MS ISO 9002 JABATAN
IMIGRESEN MALAYSIA

Please note that all chocolate, vanilla and coffee drinks at Coffee Bean and Starbuck contains E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefides which is from animal origin (pork). Raspberry Frap uses cherries that has been dip n alcohol & the tiramisu contains RUM.

Please pass this message to our muslim friends.
Call JAKIM 03 – 8886 4000 for more information.
Thank you

2 Komen

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.