Kebuluran

Bersyukur kita tinggal di Malaysia. Negara aman makmur. Orang kita mati sebab makan. Kat Afrika nun, orang mati sebab tak makan!

Bila tengok gambar-gambar di bawah ni, aku rasa sedih, ngeri, takut dan kasihan…

image001.jpg

image002.jpg

image003.jpg

image004.jpg

image005.jpg

image006.jpg

image007.jpg

image008.jpg

Gambar di atas merupakan pemenang Pulitzer 1994. Gambar di ambil oleh Kevin Carter yang merakamkan detik tersebut di Sudan berhampiran dengan Kem Makanan PBB di sana.

Burung tersebut menunggu budak itu mati, kerana apabila budak itu mati, ia boleh memakan mayat budak itu.

Kevin Carter terus meninggalkan Sudan selepas mengambil gambar di atas. Tiga bulan kemudian, beliau membunuh diri akibat tekanan perasaan.

p/s: Aku betul-betul terasa…

 

 

About these ads
  1. #1 by honeyz on Ogos 8, 2006 - 5:27 am

    sedey n sgt kesian tgk gamba2 tu… :'(
    syukur sgt rasanya bile menjadi rakyat malaysia.

  2. #2 by surfaddict on Ogos 13, 2006 - 6:41 am

    yup..aku pun bile makan teringat org yg kebulur..dan belajar utk tidak mkn berlebih-lebih dan elakkan pembaziran..sbb waktu kecik dulu mak aku selalu pesan..ingat org yg tak dpt mkn…huhuhu..syukur dilahirkan di Malaysia

  3. #3 by bleedingbrain on Ogos 30, 2006 - 1:44 am

    kau ni buat aku insaf lah plakk!!!

  4. #4 by Linna on November 7, 2006 - 6:35 am

    knape x ramai yg tampil hulurkan bantuan? Kalau aku byk duit mcm siti nurhaliza, aku derma byk2. Alah, idup x semestinye mewah. X mati kalau kongsi kesenangan. Btl x?? Ya Allah, jgn biar mereka menderita lame2..

  5. #5 by NILA on Februari 8, 2007 - 8:50 am

    sometimes, feelings doesnt co operate
    wit life..

  6. #6 by Elly on Julai 18, 2007 - 1:29 pm

    Saya rasa bersyukur dapat jadi rakyat Malaysia. Kalau menjadi rakyat Afrika yang sentiasa berlapar ,saya pasti akan derita! Terima kasih Alah.

  7. #7 by Siti Hajar on Oktober 19, 2007 - 2:10 am

    Bila tengok camtu … kesian sangat, tak sanggup nak tengok sbb nak nangis pun ada bila tengok gambar2 tu .. ape2 pun syukur anak-anak kita cukup segala… alhamdullilah..

  8. #8 by roshaizulnizam on Oktober 21, 2007 - 3:24 am

    bulatkan tekad

    nyalalakan azam

    usaha gigih

    jangan biarkan kita seperti di nun

  9. #9 by UmiE on September 14, 2008 - 9:24 am

    macam nak meraung aku nengok depa yang kebulur… depa mati sebab tak cukop makan… tapi kiter mati sebab terlebih makn

  10. #10 by is on Julai 10, 2009 - 7:13 am

    kecianye….knp xde phak y tampil tuk mbantu??

  11. #11 by hashimpc on April 26, 2010 - 11:25 am

    …….insaflah pada sesiapa yang melihat gambar ini,
    bersyukur lah ape yang kita ade dan perolehi selama ini…

  12. #12 by muhazali on Jun 20, 2010 - 4:45 pm

    ya allah kesiannya tak ada makanan kita kat sini mewah dengan makanan, dunia sepatutnya bantu negara yg kekurangan makanan, sungguh menyedihkan melihat gambar ini

  13. #13 by Geetha on Oktober 7, 2010 - 7:35 am

    Kesiannya orang-orang nie…. mengalir air mata ku.

  14. #14 by siti salwa binti iswadi on Januari 18, 2011 - 11:04 am

    sungguh menyayat hati……. sepatutnya kita rakyat Malaysia harus sedar ada negara lain yang sangat miskin….. lihatlah gambar2 di atas ini…. ini hanya sedikit yang di paparkan…

  15. #15 by Key Moha on April 3, 2012 - 7:40 am

    :(

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: